eTourEurope 2014

 

16-27 mei: 'eTourEurope'

 

Van 16-27 mei gaat Klaas samen met zijn 2 zoons, Frank en Marco, en zijn moeder Gieni, de 'eTourEurope' rijden! De eTourEurope is een rally die door 10 landen gaat binnen 10 dagen, die alleen door elektrische auto's gereden wordt. De tour begint op 17 mei en eindigt op 26 mei. De start en finish is in München, dus daar moet team 'Mulder - Holland', het enige Nederlandse team dat meedoet aan de eTourEurope, ook nog 'even' heenrijden. In totaal is de tour 4200 kilometer lang. De reis naar München is ongeveer 1000 kilometer, dus heen en terug en de tour is 6200 kilometer in 12 dagen! 100% elektrisch!

 

Tijdens deze tour zal deze site elke dag worden bijgewerkt. Elke avond wordt in een blog geschreven wat er die dag is gebeurd, waar we zijn geweest en wat we hebben meegemaakt.

 

Voor meer info over de 'eTourEurope': http://www.etoureurope.eu/

 

 

17 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Hallo iedereen, ik ben Marco Mulder en de komende dagen ga ik op deze website een webblog bijhouden over de eTourEurope. Ik was van plan om daar gisteravond ook al mee te beginnen, maar omdat we al 1,5 uur later dan gepland van huis zijn weggereden gisteren en ook nog in de file gestaan bij Groningen en Zevenaar zijn we uiteindelijk om half 1 's nachts in het hotel in Bad Wimpfen aangekomen en vond ik het nog te laat om het webblog ook nog te doen.

 

Hoe dan ook, gisteren haalde mijn vader me op van school en mijn klasgenoten hebben eerst nog mijn haar oranje gespoten met een spuitbus, ze schoten confettikanonnen de lucht in en ze hebben me nog een paar cadeautjes meegegeven. Ja, ze zijn wel aardig :).

 

Gisteren zijn we rond kwart voor 4 vertrokken uit onze woonplaats (Ten Post) en stond het verkeer bij Groningen al vast. Even later, bij Zevenaar, kwamen we alweer in de file. In Zevenaar aan de Tesla-snellader gestaan. Op dit soort laadpalen kunnen Tesla's al in 1 uur vol zijn, dus na een uur reden we weer weg met een volle accu richting Duitsland. Bij Wilnsdorf (ongeveer 220 kilometer van de grens) ook aan de Tesla-snellader gestaan en na nog weer 245 kilometer alweer. Nu bij Bad Rappenau en hier stonden we maar 10 minuten, want we moesten ook nog naar het hotel rijden waar we die nacht gingen slapen. Uiteindelijk dus om half 1 aangekomen.

 

De volgende dag weer vroeg verder gegaan richting München, waar een 'eRoadshow' was. Bij zo'n eRoadshow zijn een aantal elektrische auto's uit de buurt ook aanwezig. We zijn rond kwart voor 9 vertrokken uit het hotel en om 9 uur ongeveer alweer bij de eerste snellader. Rond half 10 weer vertrokken richting München. Eerst nog wel even lekker door kunnen rijden, maar toen stond er alweer een file! Ja, hebben wij weer. Eerst nog ongeveer een uur in de file zelf gestaan. Toen bleek dat er wegwerkzaamheden waren waardoor we ook nog een flink stuk moesten omrijden. De bedoeling was dat we om 14:00 uur in München zouden zijn, wat uiteindelijk 14:30 uur is geworden. Maakte niet zo heel veel uit, er was nog een Franse deelnemer die was verdwaald en pas om 17:00 uur aankwam. Nu in het hotel beland, waar we de auto nog op konden laden. Morgen gaat de rally echt van start, want we gaan naar Zwitserland! Geplande vertrektijd uit hotel is om 9 uur. Nu maar hopen dat het verkeer een beetje meezit.

 

Tot morgen!

 

 

 

 

Tesla aan het opladen aan de snellader

 

 

 

 

 

 

eRoadshow in München, de linker Tesla is de onze

 

 

 

18 Mei 2014: eTourEurope

 

Vandaag echt een topdag gehad. Vanmorgen wel weer iets later vertrokken dan gepland. Om half 10 reden we het hotel uit. Eerst nog 40 minuten naar de start moeten rijden dus om 10 over 10 zijn we begonnen aan de eTourEurope!

Het eerste stuk was 90 kilometer, die aardig snel voorbij gingen, aangezien er geen snelheidslimiet is op een groot deel van de Autobahn. Na die 90 kilometer kwamen we aan op het eerste 'eMeetingpoint'. Dat is een punt waar net zoals op een eRoadshow ook elektrische auto's uit de buurt op komen dagen, maar bij een eMeetingpoint hoeven we niet de hele tijd nog te blijven, dus we konden meteen weer vertrekken, wat we toen ook deden in de richting van de dichtsbijzijnde snellader.

Nadat wij daar aankwamen zijn daar nog 2 deelnemende Tesla's geweest, die wij dus ook nog even gesproken hebben. Na 40 minuten te hebben geladen opweg gegaan naar de volgende eMeetingpoint, wat niet zo ver was (ongeveer een half uurtje rijden).

Nog even tussendoor: als je ooit nog een keer naar Zwitserland gaat en je wil een foto maken van de prachtige bergen die je ziet, maar je bent bij de grens, doe dat dan NIET. Want dan krijg je een schreeuwende douane-man. Hoe dan ook, we zijn gewoon doorgereden naar dat eMeetingpoint en we zijn hier ook niet lang gebleven en gelijk weer vertrokken. De eindbestemming, of de finish, was nog 134 kilometer rijden, wat nog makkelijk te doen was op de stroom die we nog hadden, dus we zijn gewoon aangekomen op de finish. Sterker nog, we waren de eerste! En dat terwijl we als een van de allerlaatsten zijn vertrokken uit het hotel in München vanochtend! We hebben dus een geweldige tijd neergezet.

Nu zijn we weer in een hotel in Oberentfelden (ligt niet heel ver van Bern af). Morgen gaat de reis naar Luxemburg, wat nog ongeveer 460 kilometer is en dat wordt zonder snelladen. Al een grotere uitdaging dus.

 

Tot morgen!

 

 

Afbeelding 1: Ons uitzicht een deel van de reis :)

 

Afbeelding 2: Deze sticker hadden we gistermiddag al gekregen, maar deze zit dus aan beide kanten van onze auto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Vandaag weer een prima stuk gereden. Vanochtend weer iets later dan we hadden gewild, ongeveer om half 10 vertrokken van het hotel in plaats van kwart over 9. Alweer een van de allerlaatsten die vertrokken. Maarja is geen ramp.

Het eerste stuk, naar Straassburg, was 200 kilometer rijden. Aangezien er geen snellader in de buurt was hebben we dat hele stuk maar langzaam aan gereden en zoveel mogelijk achter bestelbusjes en kleine vrachtwagentjes, zodat we een stuk minder luchtweerstand zouden hebben.

In Straassburg aangekomen hadden we gedacht en gehoopt dat we konden opladen, maar alles was weer zo lekker handig geregeld en dat kon niet. Gelukkig was er 130 kilometer verderop een 'eChargingpoint'. De naam zegt het al: je kunt hier, als deelnemer van de tour, opladen. Hier konden we gelukkig nog wel heen op onze nog overgebleven lading. Nog even 40 minuten geladen en toen naar de finish: in Luxemburg.

Toevallig waren we alweer de eersten die aankwamen bij de finish, dus dat belooft veel goeds!

Om 18:00 werden we nog uitgenodigd om in het stadshuis een toespaak bij te wonen van een wethouder van dat stadje waar we waren. Daar werd duidelijk dat we gisteren niet 1e, maar 2e. Onze tijd en die van de winnaar lagen heel dicht bij elkaar, maar de winnaar was korter aan het laden en langer aan het rijden dan wij. En nog een reden was dat wij niet helemaal heel voorzichtig hebben gereden op de Duitse Autobahn en de organisatie wou ons daar niet mee 'belonen'. Maarja een 2e plek is ook geweldig en vandaag ging het ook perfect dus wie weet staan we nu wel op nummer 1.

Morgenochtend vertrekken we naar Parijs. Eerst 350 kilometer naar de finish rijden en daarna weer een eRoadshow. Morgenavond horen jullie weer van ons!

 

Tot morgen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier hebben we vanavond gegeten. Aan de ene kant een nieuw pand met mooie restaurants en aan de andere kant een oude, verlaten fabriek die er niet meer uitziet. In deze straat stonden nog wel 5 andere restaurants.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het heeft even geduurd, maar hier is eindelijk een foto van ons vieren met de auto (in Bregenz). Van links naar rechts: Klaas, Frank, Ginie en Marco.

 

 

 

20 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Vandaag hebben we nog heel wat meegemaakt. Het eerste deel was niet zo spannend (Luxemburg-Verdun).

Als allereerste, zoals verwacht, later vertrokken van het hotel dan gepland. Om half 10 in plaats van kwart over 9.

Na ongeveer 130 kilometer bij het eerste laadpunt. Dat was in Verdun en die naam zei mijn oma heel veel en toen kwam er een uitgebreid verhaal van de eerste wereldoorlog en dat daar in Verdun het vredesverdrag getekend werd voor Frankrijk. Toen ik me dat realiseerde vond ik dat best nog wel grappig en ook toevallig dat we net in dat plaatsje gingen laden.

We hebben daar ongeveer 3 kwartier gestaan en toen weer vertrokken. We zijn direct doorgereden naar de finish. Vanaf dat laadpunt naar de finish was nog een heel eind: 229 kilometer, maar toch hebben we nog vrij vlot doorgereden, ongeveer 115 km/u zonder een voorligger (een voorligger, een busje ofzo, helpt dus tegen de luchtweerstand) en 130 km/u met voorligger.

Bij de finish aangekomen hadden we nog ongeveer 65 kilometer over in de accu en naar het volgende adres, een eRoadshow, was nog 80 kilometer rijden! Vanaf toen toch maar even heel rustig aan gereden: 65 km/u. Toen we nog 20 kilometer moesten verscheen er in rode letters in de display: 'Charge now', oftewel, nu opladen.

Als je met zo'n auto van een bergje afrijdt, krijg je weer energie in de auto, want dat rem je op de motor af ofzo. Dus toen wij zo'n helling afreden, met de melding van Charge now, kregen we ook nog, van een of ander grafiekje, in beeld dat wij nog meer dan 1000 kilometer op die acculading konden rijden. Daar hebben wij wel even om gelachen :P.

Toen werd het wel even heel spannend, maar toch hebben we het nog gehaald, gelukkig maar. De eRoadshow waar we heen gingen, was bij de Renaultfabriek, waar Zoe's worden gemaakt (elektrische auto van Renault) en nog wat Clio's. Eerst was daar weer een toespraak van de directeur van die fabriek enzo, en daarna nog een rondleiding gekregen door de fabriek heen. Was allemaal best leuk en interessant.

Na deze rondleiding konden we naar het hotel en onderweg langs de snelweg bij een restaurantje gegeten. Daarvoor moest je wel eerst de snelweg oversteken. Ja, echt! Als je wil weten hoe dat ging, bekijk dan de foto hieronder maar even :). Morgen gaan we weer even terug naar NL (maar dat is niet het einde van de tour hoor, volgende week maandag zitten we nog in Wenen!). Eerst van Parijs, dwars door België, door naar Amsterdam. Wel een flinke afstand: meer dan 500 kilometer!

Gisteravond heel laat werd de uitslag bekend van de 2e dag, die hebben wij gewonnen!!

Morgenavond ben ik er weer.

 

Tot morgen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, we staken de snelweg echt over. Niet er Op het grote scherm in de auto stond de

dwars overheen lopen natuurlijk, maar over meter op 0, maar op de display voor de

een soort bruggetje over de snelweg heen. bestuurder stond echt Charge now.

 

 

 

 

 

21 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Vandaag wel weer een redelijk normaal dagje gehad vond ik zelf.

Vanochtend uiteraard weer te laat vertroken van het hotel. Om kwart voor 10 weggekomen deze keer.

Toen heben we 3 uur en en 3 kwartier achter elkaar in de auto gezeten. Dit duurde zolang omdat we dachten dat onze gemiddelde snelheid maar 80 km/u mocht zijn, want dat meenden we nog gehoord te hebben in de dagelijkse informatieavond, maar we wisten het niet zeker, want dat is in het Duits en ze praten snel daar. Dus we hebben maar met ongeveer 100 km/u achter een vrachtwagentje aangereden, want 80 km/u vonden we gewoon te langzaam.

Eenmaal aangekomen in Brussel hebben we nog 20 minuten gezocht naar de exacte locatie van het punt waar we moesten zijn. Wat blijkt, een van de auto's staat achter een paar bomen die weer langs een weg stonden waar wij al 2 keer langs waren gereden, dus dat was even niet heel handig geregeld.

Toen we daar dus eindelijk, na die 3 uur en 3 kwartier, aankwamen in Brussel hebben we even een pauze gehouden. Sinds gisteren kan dat. Eerst had je 2 mogelijkheden: rijden of laden. Maar sinds gisteren kan je de tijd even op pauze zetten, zodat wij ook soms even de benen kunnen strekken, even naar de wc gaan, of even wat lekkers kunnen eten ofzo.

We hebben daar een uur gestaan en toen doorgereden naar ons eerste en enige laadpunt: de Tesla-snellader in Oosterhout. Daar zijn we 40 minuten geweest en daarna doorgereden naar Noordwijk, waar de finish was. En toen begon de ellende, want net vandaag, die ene dag dat wij langs Rotterdam komen, gebeurde er een groot ongeluk tussen een vrachtwagen en een auto, waarbij de vrachtwagen in brand vloog en de chauffeur overleed. Ik hoorde net dat die tunnel waar dat gebeude morgenochtend pas weer opengaat voor het verkeer! Hierdoor stond het verkeer rond Rotterdam HELEMAAL vast. We hebben in totaal wel ruim een uur in de file gestaan volgens mij. Heel irriterend en jammer natuurlijk, want dit had dus ook weer invloed op onze rijtijd van de race. Maarja, er bestaan ergere dingen.

In Noordwijk hebben we na 5 dagen Duits en Engels spreken weer eens Nederlands kunnen spreken tegen andere mensen en Frank, Klaas en ik hebben nog even op een soort elektrische scooter gereden, die niet zo hard gaat en waarop je moet staan, maar dat is wel een lollig ding hoor, haha.

Nu in een hotel in Amsterdam samen met mijn oma Ginie. Klaas en Frank zijn in een ander hotel, ergens bij Schiphol, want eerst zouden we bij dat hotel in Schiphol gaan, maar die hadden geen kamers meer beschikbaar. Morgen gaan we weer naar het buitenland, naar Duitsland. Eindbestemming wordt Hamburg.

 

Tot morgen iedereen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze kwamen we tegen in Brussel. Snap het In Brussel was het soms ook nog wel

nog steeds niet. De foto even een kwartslag druk. Hier samen met een andere

draaien. deelnemer (ook een Tesla) in

een file.

Deze foto ook een kwartslag draaien.

 

 

 

 

 

5 Tesla's op een rijtje. De linker is de onze en de middelste (de zwarte met Duits kenteken) doet ook mee aan de eTourEurope. Hier zie je maar weer dat de meeste Tesla's een donkere kleur hebben.

 

 

 

 

 

 

22 Mei: eTourEurope

 

 

Ik denk dat jullie al weten waar ik mee ga beginnen: vanochtend te laat vertrokken. Maar ja, dat was niet zo'n grote ramp.

Vandaag was de route van Amsterdam naar Hamburg. We hadden echt een grote uitdaging: 500 kilometer zonder te laden! We konden ervoor kiezen om langs de snellader te gaan bij Arnhem, maar dat lag niet echt op de route. Vanochtend moesten Ginie (oma) en ik moesten nog opgehaald worden vanaf een ander hotel in Amsterdam en we vonden het toch wel even handig om daarna even terug te rijden naar het eerste hotel bij Schiphol, omdat daar de start was en we konden daar ook nog even het laatste stukje bijladen. Vervolgens zijn we dus vertrokken.

Eerste stuk was niet erg spannend ofzo. We hebben voor een groot deel achter een grote touringcar gereden, zodat we minder luchtweerstand hadden, maar dat ging soms wel echt langzaam (80 km/u ongeveer).

In Hasbergen (vlak naast Osnabrück) hebben we even een half uur pauze gehouden, zonder te laden dus.

Daarna weer verder gereden naar Bremen, ook achter een vrachtwagen/touringcar. Daar hebben we ook even gepauzeerd en een kijkje genomen in een museum daar met van alles en nog wat, bijvoorbeeld een Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell die rijdt op waterstof, of een paar miniatuur piratenschepen. Ik snap niet echt wat daar nou het verband tussen is, maar ja, dat maakt mij ook niet heel veel uit.

Het laatste stukje hebben we nog steeds heel rustig gereden (van Bremen naar Hamburg). Ergens bij een parkeerplaats was de finish en daarna nog doorgereden naar het punt waar we altijd aan het eind van de dag samenkomen: de eRoadshow. Ik denk zelf dat wij vandaag de snelste tijd hebben gereden. We zijn vanochtend als laatste vertrokken en vanmiddag als één na eerste weer aangekomen. Het is dus echt een goede tactiek, dat niet laden en veel achter busjes enzo.

Vervolgens nog even naar het hotel gegaan, wat 26 verdiepingen bleek te hebben. Wij zitten op de 20e verdieping! Ons uitzicht is echt geweldig en de kamer zelf is ook prachtig. Het eerste wat ik dacht toen ik de kamer binnenkwam: 'Beste hotel ooit!!!!!!!!!'. Schijnt ook een congres hotel te zijn ofzo, dus dat is vaak ook luxe.

Zonet is Klaas teruggekomen van de dagelijkse briefing en we hebben een hele mooie sticker gekregen wat gaat over gisteren: we zijn namelijk toch als eerste geëindigd. Ik had dat eigenlijk niet verwacht, omdat wij voor mijn gevoel veel langer in de file hebben gestaan door dat ongeluk dan de zwarte Tesla die ook op een paar foto's is te zien van mijn blog van gisteren. Maar goed, we zijn natuurlijk weer heel blij hiermee en morgen gaat hopelijk ook goed lukken: Hamburg-Berlijn. Het is geen roteind, 'maar' 290 kilometer, dus dat moet zeker lukken.

Morgenavond ben ik er zoals gewoonlijk weer om deze site weer te updaten.

Ohja nog een laatste ding, een paar mensen zijn nog naar het strand geweest gistermiddag en hebben daar nog wel lol gemaakt, zie een paar foto's hieronder.

 

Tot morgen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitzicht zo mooi heb ik nog niet vaak meegemaakt :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is hem dus: het bewijs

dat we de 'leader' waren

van gisteren!! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

2 gekke Tsjechen met hun elektrische Fiat 126 die ook meedoen. Het is al een

paar keer gebeurd dat alles goed ging met opladen bij de hotels en dan komt

deze Fiat eraan, zet hem aan de laadpaal en jahoor, alles gaat plat en geen een auto die dan nog kan laden.

 

 

 

 

 

 

23 Mei: eTourEurope

 

 

Het blijft toch ook echt gewoon grappig dat er zoveel mensen omkijken naar onze auto. Al sinds we deze Tesla hebben (sinds december) kijkt bijna iedereen naar de Tesla. Dan halen wij bijvoorbeeld een VW Golf in ofzo met een paar mannen erin, kijken ze allemaal een hele poos naar die auto. Oke, we vallen nu iets meer op dan de gemiddelde Tesla, aangezien wij nu ook met stickers erop rondrijden, maar dan nog.

Goed, ik ben nog aan het twijfelen of ik nog steeds mijn standaard openingszin moet gaan gebruiken, of dat ik hem moet overslaan. De meesten kennen hem namelijk al: Vanochtend te laat vertrokken van het hotel. Uiteraard was dat vanochtend ook weer zo en zijn we zelfs om 11:22 uur vertrokken!

Het eerste stuk begon voor mij ineens heel vervelend te worden. Ik begon wazige vlekken te zien en ongeveer een half uurtje later kreeg ik koppijn. Ik heb dit wel vaker, dus ik schrok er niet echt van ofzo, maar ik dacht wel even: 'Moet dat nou perse nu gebeuren, net terwijl wij leuk op tour zijn?'.

Na ongeveer 120 kilometer rijden kwamen we bij het eerste eMeetingpoint. Dat was in Ludwigslust en het was wel een mooie plek. Er stond een soort van groot, mooi en oud gebouw wat omringd was door een grote tuin met daar omheen weer bos. Het was dus een mooie plek om wat te drinken wat we ook gedaan hebben. Ik was niet heel erg happy, omdat ik toen ook nog misselijk werd. Weet niet waarvan het kwam.

Daarna maar doorgereden en ook nog een keer gestopt, omdat het gewoon even helemaal niet lekker ging met mij. Na 5 minuutjes ofzo gewoon weer doorgereden en vreemd genoeg na 150 kilmeter voelde ik er helemaal niks meer van. Ook de koppijn was over. Dus ik was weer beter.

Waarschijnlijk maken wij vandaag wel weer een kans om eerste te worden. De finish was weer langs een parkeerplaats langs de snelweg en daarna weer doorgegaan naar de eRoadshow. Daar waren al een paar andere deelnemers en we konden daar even laden.

Ongeveer 1.5 uur hebben we daar gestaan en toen eerst naar het hotel gegaan. Daar hebben we wat gegeten en toen gingen we naar het andere hotel, omdat ook hier geen 2e kamer beschikbaar was. Daar hebben Frank en ik even muntje gegooid om te zien wie er in het luxe hotel mocht (met een aquarium van 25 meter hoog) en wie er in het 'gewone' hotel mocht. Toevallig kwam hij op munt, in mijn voordeel, omdat ik munt had gekozen. Dus Ginie (oma) en Frank zitten nu in dat 2e hotel en Klaas en ik zitten nu in dat mooie-aquarium hotel.

Morgen zullen we wel weer te laat wegkomen, omdat we dan eerder moeten vertrekken dan we gewend zijn: 09:50 uur. Dan gaan we door naar Praag, waar de finish is en dan naar Brno (200 kilometer verderop). Veel kilometers worden het: in totaal 550! Dat is dus inclusief Brno, maar in Praag kunnen we hopelijk wel laden.

Nog even een nieuwtje: Mijn pa is weer teruggekomen van de dagelijkse briefing. Hij heeft 2 'leader' stickers meegenomen, wat betekent dat we in totaal al 3 dagen hebben gewonnen!

 

Tot morgen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier kijken we de komende nacht op uit: een enorm aquarium van 25 meter hoog! Je kan er wel in komen met een soort lift, maar die hoort bij een museum hiernaast en die is natuurlijk gesloten.

 

 

 

 

 

 

 

Zo. Het bewijs dat wij al 3 keer een dag hebben gewonnen!!!

 

 

 

24 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Nog steeds hebben we nog geen een dag gehad dat we optijd zijn vertrokken 's ochtends. Vanochtend alweer, maar toen was de auto nog niet helemaal vol tijdens de geplande vertrektijd. Het ging namelijk weer helemaal fout. Eerst uitgevallen en toen aan een andere die het wel weer deed. Vervolgens vanochtend deed hij het weer niet. Toen ging Klaas langs een 8 laadpalen. Allemaal stuk, maar de 9e deed het (voor 2/3 deel).

Hoe dan ook, dat domme gedoe is nog goed gekomen, want we zijn vol vertrokken.

Het eerste stuk hebben we nog zitten bumperkleven (tegen de luchtweerstand) achter een oudere VW Passat. Na een tijdje begon die er echt zat van te worden en hij begon al te toeteren en te remmen en keihard te gassen enzo. Beetje raar, maar toen zijn we hem maar voorbijgereden. Half uurtje later: Hij reed achter ons. Jaja, dik aan het bumperkleven enzo. Op dat moment zagen we dat hij vreemd genoeg foto's maakte van onze auto. Toen maakten wij foto's van hem, terwijl hij bumperkleefde, dusja. Die kerel is niet heel slim.

In Dresden was onze eerste stop. Half uur pauze en weer doorgegaan. Onze volgende stop konden we even niet vinden, dus we zijn maar doorgereden.

De volgende stop, de finish in Praag, konden we gelukkig wel vinden en toen was de auto ook leeg, dus we hebben hem daar opgeladen. De finish was wel midden in het centrum daar, dus we hebben heel wat mensen gehad die erlangs liepen enzo en die ons dingen vroegen. Was wel grappig dat die mensen ook zo enthousiast waren over Tesla.

Daarna nog verder gereden naar Brno (200 kilometer verder) en nu in het hotel, daar in Brno.

Morgen wordt waarschijnlijk de grootste uitdaging van de hele tour: Brno-Bratislava-Budapest-Wenen. Om 07:20 uur kunnen we uiterlijk vertrekken (zucht...). In totaal gaan we morgen 605 kilometer rijden, zonder snellader! Ik moet nog even kijken hoe we dat gaan doen.

 

Tot morgen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is in Praag, de Václavské náměstí. Dit is het middelpunt van de stad, dus het was heel druk. Daar ergens helemaal acheter aan moet onze auto staan en natuurlijk die van de andere deelnemers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze hebben hier in Praag dus McDonald's nog geen 300 meter van elkaar. Gewon toeval, of zouden de mensen hier zo lui zijn dat ze die 130 of 150 meter niet willen lopen?

 

 

25 Mei 2014: eTourEurope

 

 

Vandaag hebben we de op een na laatste dag gehad. We zijn vanochtend begonnen in Brno en ik hoef denk ik niet meer iets te zeggen over onze vertrektijd, aangezien iedereen daar al een voorgevoel over heeft.

Vanochtend dus om 07:35 uur vertrokken, ipv 07:20 uur, vanuit Brno. Vanuit daar gingen we naar Bratislava. Even tussendoor: Als je ooit nog met de auto naar Tsjechië gaat, vermijd dan de autosnelweg 1 en 2. Dat wegdek is vreselijk.

Eenmaal aangekomen in Bratislava waren er toch nog veel meer mensen als ik had verwacht. Zo'n klein parkeerplaatsje stond helemaal vol met geïnteresseerde mensen en elektrische auto's. Veel mensen gingen ons dingen vragen, bijvoorbeeld: Hoever kun je op één lading, of waarom hebben jullie zulke aparte wieldoppen? Die laatste vraag hebben we echt vaak gekregen de afgelopen dagen. Nog één keer: we denken dat het helpt tegen de luchtweerstand, aangezien we daar nog wel last van kunnen hebben met onze velgen.

Toen we Bratislava verlieten en opgingen richting Budapest, werden we gewoon uitgezwaaid door al die mensen in Bratislava. Dat vond ik wel bijzonder en heel leuk allemaal.

Na 200 kilmeter rijden, in Budapest, kwamen we bij een tankstation. Er waren maar 2 andere auto's meegegaan naar Budapest (ook 2 Tesla's), maar die konden dat tankstation allebei niet vinden. Dus toen gingen we, met alle elektrische autootjes die al bij dat tankstation stonden, een hele parade houden en zo gingen we dwars door het centrum naar een ander adres, waar de echte eRoadshow was. Daar 2 uur geladen en daarna nog een tourtje door Budapest gemaakt onder leiding van een andere auto die voor ons reed. Het is toch echt een hele mooie stad. We kregen op sommige punten toch wel mooi uitzicht.

Ons volgende adres was in Wenen, bij de Tesla-snellader. Na 2.5 uur rijden kwamen wij (als laatste) aan. We zagen daar al een mede-deelnemer even slippend en driftend een paar bochtjes maken. Gewoon op een verlaten parkeerplaatsje, dus niet op de openbare weg ofzo. De fotografe wilde eigenlijk ook wel een snelle rode Tesla zien, dus toen hebben we onszelf even laten gaan. Traction-control uit (veiligheidssysteem tegen slippen) en gas erop. Je kon daar echt mooi en heel snel optrekken en de bochten daar waren ook zo mooi. Dus nu zijn er daar nog wat slipsporen bijgekomen :).

Nu weer in het hotel in Wenen en morgen is echt de allerlaatste dag van de eTourEurope. De tijd vliegt echt, had nooit gedacht dat dit alles zo snel alweer voorbij zou gaan. Het leek wel gisteren dat we als eerste aankwamen in Spreitenbach (op de eerste dag, vorige week zondag). Maarja, morgen dus nog weer terug naar München en dan wordt (hopelijk) duidelijk wie deze tour heeft gewonnen.

 

Tot morgen!

 

 

Vanwege een eigenlijk gewoon echt slecht internet-

verbinding in dit hotel kon ik er maar een plaatje bij

doen. Sorry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier is dus die dikke optocht door Buda-

pest met alleen elektrische auto's.

 

 

 

GEWONNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Voor degenen voor wie het nog niet bekend was: Team Mulder-Holland heeft de eTourEurope gewonnen!!! Echt geweldig en onvoorstelbaar ook. Had dit echt noooooit verwacht toen we hieraan begonnen anderhalfve week geleden.

Laten we maar weer bij vanochtend beginnen: we zijn optijd weggekomen! We dachten van: dit is de laatste dag, nu moeten we het toch een keer goed doen. Dus we zijn om 08:50 uur vertrokken van het hotel en verdergegaan naar Krems. Na een kwartiertje daar weer weggereden en opgegaan naar Linz. Daar stond een heel spektakel met veel mensen, elektrische auto's, media en zelfs de burgemeester is nog langsgeweest en we hebben hem nog persoonlijk gesproken. We hebben daar ongeveer 1.5 uur geladen.

Onderweg naar het volgende punt kwamen we iets bijzonders tegen: een mede-deelnemer aan de tour (Renault Zoe) had de achterkant in de prak! Wij zijn maar gewoon doorgereden, want politie enzo was er al bij dus ik zou niet weten wat wij zouden moeten doen.

In Deggendorf was de volgende en laatste stop. Daar hebben we ook geladen, maar dat was niet zo lang: ongeveer een half uur. Vervolgens zijn we naar de finish gereden (130 kilometer verderop) en toen werd duidelijk dat we daarna, ipv naar het hotel in München, naar het werk van een mede-deelnemer moesten (ergens vlakbij München) genaamd Daniel (met een Tesla Model S) en daar was dan de 'Winners Cereomony'.

We hebben eerst nog 2 uur moeten wachten op die gecrashte Renault Zoe. Daarna heeft (bijna) iedereen nog een interview gehad met onze fotografe, over wat we ervan vonden, wat we geleerd hebben, of we volgend jaar weer meedoen, etc. Daarna hebben we de uitslagen te horen gekregen, ook van de afgelopen dagen en we hebben weer 2 Leader-stickers erbij gekregen :). Dat brengt het totaal op 5. Toen kwam de uitslag: met een tijd van 56 uur en 11 minuten hebben wij de eTourEurope gewonnen!!! De 2e plek zat ongeveer op 60 uur en de 3e plek ongeveer rond de 63 uur.

Al met al, niemand, ook wij zelf niet, hadden verwacht en gedacht dat wij deze geweldige en onvergetelijke tour ook nog zouden winnen!!! Dit was voor mij echt de bijzonderste en mooiste reis die ik tot nu toe heb meegemaakt. Onze dank gaat uit naar de organisatie die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt. Zoveel maanden hebben ze dit allemaal voorbereid en uiteindelijk is het gewoon een geweldige tour geworden!! Dit is waarschijnlijk ook mijn laatste blog-update. Iedereen hartelijk bedankt voor het volgen van dit blog, ik vond het leuk om te doen en het is ook leuk dat mensen zeggen dat ze het leuk vinden om dit te lezen. Al met al, nogmaals bedankt!

 

Heel misschien tot volgend jaar met de eTourEurope 2015!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groot spektakel in Linz. Hier op de voorgrond 2

elektrische Saxo'sen op de achtergrond is nog een

rode Tesla te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oma wou graag de andere deelnemers bij het eindpunt afvlaggen, haha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is hem dan: ons certificaat dat we 1e zijn geworden. Wij zaten in categorie C0. Die was voor auto's met een actieradius van meer dan 250 kilometer. In deze categorie hebben wij van 3 Tesla's, een Twike en een Peugeot 106 gewonnen. Er was ook nog een categorie C2 voor auto's met een actieradius van minder dan 250 kilometer.

 

Als iemand nog een paar actiefoto's wil zien van ons en de auto, moeten jullie deze site toch nog even in de gaten houden, want die actiefoto's zijn wel gemaakt, maar ik heb ze nog niet, maar hopelijk binnenkort wel.

Per 18 januari 2015: wereldrecordpoging geslaagd!

100.000 km afgelegd in ruim 1 jaar!

Persberichten en krantenartikelen, klik rechts ------------->

Records en eTourEurope klik rechts ------------>

 

Van 29 april t/m 8 mei 2016: eTourEurope! 6000 km in 12 dagen!

 

 

 

Stichting Elektrisch Rijden Kan Echt

Copyright © All Rights Reserved

Stichting Elektrisch Rijden Kan Echt:

 

- faciliteert evenementen die het draagvlak voor de 100% elektrische auto vergroten.

 

- is op zoek naar sponsors om de evenementen financieel mogelijk te maken. Vanzelfsprekend kunnen evenementen afgestemd worden op wensen van sponsors. Neem contact op over de mogelijkheden!

 

info@elektrischrijdenkanecht.nl

Ten Post - Groningen

KVK 55892477

 

Vrijwillige donatie: Rabo 0369 0480 08

 

 

 

Klaas Mulder is werkzaam bij netwerkbedrijf Enexis.

Enexis is al jaren bezig met 100% elektrisch rijden.

Zo heeft Klaas in 2010 al een half jaar lang ervaring opgedaan in het dagelijks rijden in een 100% elektrische auto: een omgebouwde VW Golf Stationcar met fantastische rij-eigenschappen.

Die ervaring heeft Klaas erg enthousiast gemaakt voor het 100% elektrisch rijden.

 

Vervolgens heeft Klaas de stichting Elektrisch Rijden Kan Echt opgericht.

 

In december 2013 heeft Klaas deze splinternieuwe Tesla Model S in gebruik genomen om dagelijks in deze geweldige 100% elektrische auto te gaan rijden.

 

Met dank aan de hoofdsponsor: de overheid.

Waar een wil is, is een weg. Een mooie weg.

Elektrisch rijden is voor veel automobilisten mogelijk!! Want:

Ongelooflijk soepel en vlot wegrijden, heerlijk stil, duurzaam, goed voor het milieu, en superlage brandstofkosten: alles helemaal top!

OK, er zijn ook tegens, de actieradius valt vaak nog tegen en de meeste auto's zijn nog duur in aanschaf.

Tesla laat zien dat de actieradius geen probleem hoeft te zijn: 500km!

 

Elektrisch rijden is het schoonst van alle vormen van rijden: zie op www.milieucentraal.nl