Persbericht: 25 mei 2013

Per 18 januari 2015: wereldrecordpoging geslaagd!

100.000 km afgelegd in ruim 1 jaar!

Persberichten en krantenartikelen, klik rechts ------------->

Records en eTourEurope klik rechts ------------>

Van 29 april t/m 8 mei 2016: eTourEurope! 6000 km in 12 dagen!

Stichting Elektrisch Rijden Kan Echt

Persbericht 25 mei 2013 Stichting Elektrisch Rijden Kan Echt

NIEUW WERELDRECORD ELEKTRISCH RIJDEN DOOR GRONINGER: 4.209 KM IN 7 DAGEN MET EEN TESLA ROADSTER

Deze week is het wereldrecord van 7 dagen rijden in een 100% elektrische auto verbroken. Enexis-medewerker Klaas Mulder uit Groningen brak het huidige record van 3.400 km al op de 5e dag. Klaas, initiatiefnemer van de stichting ‘Elektrisch rijden kan echt’, volbracht de afgelopen week 4.209 km in de Tesla Roadster van Profile Tyrecenter. Autocoureur Tim Coronel was mede het brein achter de geslaagde recordpoging.

Schipholtaxi

Klaas heeft de afgelopen week gefungeerd als gratis “Schipholtaxi”, waarvoor iedereen zich kon aanmelden via de site van zijn stichting: www.elektrischrijdenkanecht.nl. De luchthavens Schiphol, Groningen, Eindhoven en Maastricht konden als bestemming worden gekozen. Door de taxifunctie waren de kilometers zowel functioneel als duurzaam. De hele week werd er binnen Nederland vooral op verkeerswegen gereden. De collega’s van Klaas in het Bedrijfsvoeringscentrum van Enexis in Zwolle konden hem voortdurend volgen: in de Tesla was een Track&Trace-zendertje van IT-Mobile aangebracht. Notariskantoor Moonen uit Venlo heeft het record officieel vastgelegd.

Bewijs geleverd

Het doel van de actie was te bewijzen wat er nu mogelijk is met een 100% elektrische auto, zonder gebruik te maken van snelladers. Klaas Mulder: “Met deze actie is bewezen dat het mogelijk is om 600 kilometer per dag af te leggen met een 100% elektrische auto. En dat kan zonder snelladers, dus slechts door op te laden met de ingebouwde oplader.” Wel kon Klaas tijdens de recordpoging optimaal laden omdat netbeheerder Enexis 4 specifieke laadpunten ter beschikking had gesteld in Noord- en Zuid Nederland. “Ik heb veel uithoeken in Nederland aangedaan. Ik heb alleen maar leuke reacties ontvangen en veel mensen meegenomen in de auto. Het is jammer om afscheid te nemen van de auto na deze leuke week. Het rijden in de Tesla was een genot en ik zou er heel graag dagelijks in rijden.”

Ambitie voor nog een wereldrecord elektrisch rijden

Er is nog een tweede plan van Klaas voor een nieuw wereldrecord. Het rijden van de langst gereden afstand in een heel jaar in een 100% elektrische auto - bij dagelijks gebruik. Door omstandigheden is de woonwerkafstand van Klaas sinds 2010 – enkele reis - 121 kilometer. Die ritten zou Klaas ook heel graag volledig elektrisch willen rijden, en dat heeft hij zelfs ook al een half jaar gedaan. Van april tot oktober 2010 reed hij al duizenden kilometers in een omgebouwde E-Golf van Enexis. Voor het hele jaar is zo’n E-Golf helaas niet geschikt omdat de actieradius in de winter te klein is.

Dus is Klaas op zoek naar een eigen elektrische auto met voldoende actieradius. Een Tesla bijvoorbeeld, maar die is voor hem nog te duur. Klaas wil graag in contact komen met 1 of meer sponsoren om zodoende de overgebleven ambities te kunnen realiseren.

Radio538 en War Child

In april won Klaas in een goede-doelen-veiling van Radio538 ‘een week rijden in een Tesla Roadster’. De Tesla werd beschikbaar gesteld door Profile Tyrecenter. Klaas: “Geweldig toch? Ik was de hoogste bieder met 866 euro – voor mij nog acceptabel - en dat geld is ook nog naar War Child gegaan.”

Overig

Het oude record – 3.400 km - was in handen van een Fransman, die in 2012 zijn ‘Tour de France‘ ook in een Tesla Roadster heeft afgelegd. Dit record is nu dus in handen van de trotse Klaas Mulder. Klaas: ”De 2 jaren voorbereiding zijn zinvol geweest. Ik heb de auto deze week goed leren kennen en daardoor zou ik bij een nieuwe poging zelfs nog iets verder kunnen komen.”

Een elektrische auto laat je niet zomaar stilstaan: er komt tijdig een waarschuwing over het resterende bereik, een stuk verder een 2e waarschuwing; en weer een eind verder nog een melding dat een laatste stuk reservecapaciteit beschikbaar komt.